Menüü

Go Track taastab Avinurmes ajaloolist raudteed

Jõgevamaal Mustvee vallas asuv Avinurme on tuntud kuulsate tünnimeistrite ja korvipunujate poolest. Aga ka kohana, kus asub üks kahest Eestis veel tegutsevast kitsarööpmelisest muuseumraudteest. Tõsi, ajaloolisest 63-kilomeetrisest Sonda-Mustvee kitsarööpmelisest on tänaseni taastatud vaid 173,5 meetrine lõik. Ent just praegu on Go Track teostamas kohapeal ehitustööd, mille tulemusena pikeneb raudtee kilomeetrini.

Avinurme kitsarööpmelise raudtee taastamise eestvedaja, Avijõe Seltsi juhatuse liikme Eve Straussi sõnul on kilomeetrise lõigu väljaehitamine olnud ammune unistus. „Soov Avinurme kitsarööpmeline raudtee kilomeetrini pikendada on pika ajalooga. Esimese lõigu raudteest ehitasid meie oma külamehed. 173 m pikkune on aga see lõik olnud juba 18 aastat. Kaua sa ikka seda juppi edasi-tagasi sõidad. Tekkis soov lõik pikemaks ehitada,“ rääkis proua Eve. „Alguses öeldi meile, et Eestis polegi sellise raudtee ehitamiseks kompetentsi. Otsisime siis siit ja sealt rahalist tuge, ehitajate variante ning võtsime hinnapakkumisi. Nii jõudsime ka Go Trackini. Kuna Türil oli samuti omal ajal kitsarööpmeline raudtee, siis tundsime nendega teatavat hingesugulust, leidsime ühise keele ning nii langeski ehitaja valik Go Tracki kasuks. Kui siis saime rahastuse ka peale ning raudteed tulid ehitama kenad noored mehed, siis see oli meie jaoks nagu loteriivõit.“

Kitsarööpmelise ehitustöid teostava Go Tracki projektijuht Matti Vanaisaku sõnul alustati ajaloolise raudtee ehitust sellest, et otsiti välja vanad õpikud. „Kõigepealt õppisime, kuidas raudteed vanasti üldse ehitati. Tänapäeval keegi enam selliseid teid ei ehita ning ehitusnormid erinevad 100 aasta tagustega tunduvalt.“

Tööde teostamiseks tuli masinaid modifitseerida. „Masinaid sellise raudtee ehituseks tänapäeval olemas pole. Rööpafreesid, lõikurid ja muud tööriistad tuli rööpa suhtes ümber ehitada. Palju on ka käsitööd. Näiteks kui tänapäeval kinnitatakse rööpaid mutrite ja klemmidega, siis vanasti rööpanaeltega, mida tuleb haamritega sisse taguda. Tõsi, ka seda tööd teeb lihtsamaks meie endi poolt selleks otstarbeks kohaldatud masin,“ ütles Go Tracki projektijuht.

Eve Strauss lisas, et kitsarööpmelise raudtee arendamine on oluline nii ajaloolise mälu säilitamise kui ka kohaliku turismi edendamise vaatest. „Kunagi on kitsarööpmelistel raudteel olnud Eesti ajaloos oluline koht, nüüd neid enam tõenäoliselt enam ei ehitatagi. Meie soov oli killuke ajaloost tervikuna taastada, et turistidel oleks huvitav meile külla tulla,“ ütles taastamise eestvedaja.

Muuseumraudtee juurde kuulub veel raudteesild, reisiplatvormiga jaamahoone ning rongikoosseis koos veduri, reisivaguni ning kaubavaguniga, kus on väljas küüditamise teemaline ekspositsioon koos kõigi omal ajal Avinurme vallast küüditatute nimedega.

Avinurme kitsarööpmelisel saab nostalgiasõite teha maist oktoobrini. Ehk rongiliiklus avatakse siis, kui ilm on piisavalt soojaks läinud ja veduri uks lahti tuleb, ning rongiliiklus lõppeb siis, kui veduri uks kinni tursub. Uue kilomeetrise lõigu ametlik avamine toimub päev enne Avinurme laata, 22. juunil.